Fredrik Malmberg

Target Games är ett spelföretag som på senare tid fått utstå hård kritik från rollspelshåll för att företaget inte satsar tillräckligt på rollspel. Jag tog därför på mig detektivhatten och fattade förstoringsglaset för att granska grundaren Fredrik Malmberg personligen.

Hur har Target Games blivit det stora företag det är idag?

– Target Games är faktiskt ett relativt litet bolag. Vi har alltid haft en strävan att bli större, och det har vi blivit genom att satsa på nya områden som familjespel, dataspel och figurspel.

Vilka slags produkter är Target Games främsta? Vilka kommer företaget i framtiden att satsa på?

– Vi är bäst på spel! Det betyder att vi satsar ännu mer på det i framtiden, fast i olika media. Inte bara i pappersmedia eller på CD-rom eller figurspel. Vi kommer satsa mycket på figurspel och interaktiva spel i framtiden.

NeoGames-spelet Eon har varit vinstgivande, så det finns utan tvekan en marknad för rollspel. Varför har ni då valt att lägga större tonvikt på datorspel, figurspel och andra spelformer än just rollspel? Hade ni överlevt om ni enbart satsat på rollspel?

– Eon har inte varit vinstgivande på annat sätt än att man berett sina upphovsmän ett betalt arbete. Ett alternativ är att ha ett annat betalt arbete och göra rollspel på fritiden. Så fungerar nästan hela branschen idag. Det var likadant för oss i början på Äventyrsspel och det var ett ganska trevligt stadium i företagets historia. Hade vi bara hållit på med rollspel hade vi varit väldigt mycket mindre än idag, och förlorat en massa duktiga medarbetare som vill vidareutvecklas.

Har ni planer på att ge ut rollspel i framtiden?

– Vi ger ut rollspel idag och vi vill gärna fortsätta men vi söker nya former för att kunna bedriva nyutveckling. Därför pratade vi med Cell och vi pratar med andra aktiva inom rollspelsvärlden också. Annars är vår stora fantasyutgivning baserad i Skottland, där har vi figurspelsutveckling. Det sitter idag tjugo personer där och en jättekreativ blandning är det. Så har vi en fabrik som gjuter gubbarna på Irland, och säljkontor i USA och Polen, förutom Skottland och Sverige. Så om vi vill börja nyskriva rollspel kommer vi göra det från vårt brittiska bolag och studio.

När Chronopia ersatte Ereb Altor blev många gamla DoD-spelare rasandes och sade att världen stred mot allt det Drakar och Demoner stod för. Varför behövdes inte Ereb Altor mer? Vad tycker du om denna debatt?

– Vi tyckte att vi körde fast i Ereb Altor som blev ett lapptäcke, det vill säga vi ville göra om hela Ereb Altor. Under tiden startade vi från scratch med något vi trodde var mer tilltalande till framför allt nyrekryterade rollspelare. Sedan kollapsade delvis marknaden och vi kom aldrig ut med någon reviderad Ereb Altor, men det hoppas vi göra än idag! Det finns plats för både Ereb Altor och Chronopia.

På Internet har det som du säkerligen redan vet startats ett projekt med namnet Altoria där Ereb Altor beskrivs efter den sjunde konfluxen. Vad tycker du om detta?

– Kul initiativ. Vi ligger ju inte bakom detta så inget är ju ”officiellt” men det är roligt att Ereb Altor bitit sig fast så ordentligt.

Jag har ryktesvägen hört att ni sålt DoD-rättigheterna till Cell, stämmer det?

– Nej, vi har inte sålt rättigheterna till Cell. Vi hade diskussioner med Cell om att de skulle skapa nytt material och fungera som studio, samt ta hand om marknadsföringen av rollspelet i Sverige. Tyvärr blev det inget med den saken eftersom Cell hade många andra projekt att genomföra.

Hur ser då framtiden ut för Drakar och Demoner?

– Jag förstår inte riktigt hur du menar, vi har haft stora framgångar med PC-spelet och det kommer definitivt flera datorspel som utspelar sig i Ereb, rollspelet kommer att vidareutvecklas och med största sannolikhet kommer det en ny version med jämna mellanrum som föryngrar och fräschar upp. Drakar och Demoner har snart funnits tjugo år i Sverige!

Hur kommer det sig att Target Games inte alls på samma sätt som bl a Rävspel och NeoGames är aktiva inom rollspelshobbyn?

– Det är väldigt tråkigt men beror på att vi inte har tid. Vi jobbar så hårt hela dagarna och kvällarna på olika saker att vi helt enkelt inte hinner engagera oss så mycket vi skulle vilja. Vi har försökt via våra distributörer men det fungerar inte utan andra sätt måste till. Att vi inte är aktiva inom kulturen betyder inte att vi inte bryr oss.

Angående tidningen Sinkadus: Hur många exemplar sålde ni av Sinkadus när det gick som bäst? Hur stora förluster gjorde ni med tidningen?

– Vi var nog uppe i cirka 8 000 ex per nummer tror jag. Det kostade en hel del att driva tidningen, vi hade en heltidsanställd redaktör och det tog i stort sett en heltid i studion också. När marknaden vände så blev problemet med ekonomin att de anställda var tvungna att göra andra produkter som vi faktiskt tjänade pengar på. Jag var personligen ledsen för det (eftersom jag var initiativtagare att starta och förste redaktören på Sinkadus) men så var den ekonomiska verkligheten. Nu har cirkeln slutits, vi kommer ut med tidningen Chronicles en gång varannan månad, tanken är att den ska bli månatlig och det är tre heltidspersoner som arbetar med den! Men upplagan är över 20 000.

Target Games har anklagats för att använda olagliga konkurrensmetoder. På sidan 2 i Spel&Sånts andra posterorderkatalog kan man t ex läsa följande:

Vi var bjudna till Lincon i en månads tid, men måndagen innan konventet skulle gå av stapeln så ringde Linconstyrelsen upp och hälsade att ’det är nog bäst om ni inte dyker upp på Lincon’. På frågan varför svarade de att de råkat ut för påtryckning från våra konkurrenter. Enligt förstahandsinformation från vår källa i Linconstyrelsen så skulle Tradition ha hotat med att dra tillbaka Target Games turnering i nya Äventyrsspelet Kult om vi fick komma. Och Midgård skulle ha erbjudit sig att betala vår lokalhyra om vi uteblev. Huvudägaren till Target Games & Tradition dementerar givetvis detta, men å andra sidan så säger han att han skulle överväga att utebli ifall vi hade kommit dit.

Detta om konvent. Vidare står det under rubriken ”Leveransvägran” följande:

Vi har också råkat ut för levenransvägran ifrån Target Games (som säljer spel under varumärket Äventyrsspel). Den officiella förklaringen är att om de skulle börja sälja till oss så skulle Stor&Liten, Åhléns och övriga leksaksaffärer här i Göteborg bli arga och sluta sälja Äventyrsspel. Därefter så tror Target Games att vi kommer lägga ner inom sex månader och då kommer leksaksaffärerna fortfarande vara arga och vill inte börja sälja Äventyrsspel igen. På frågan hur det kommer sig att Tradition (som är ett systerföretag till Target Games) fick börja sälja Äventyrsspel direkt så svarade VD:n för Target Games att ’där har vi högre marginaler’. Avslutningsvis så fick vi veta att om vi väntar ett halvår och visar resultat så kan vi kanske får börja sälja deras produkter, men de måste se hur det skulle påverka Tradition först.

Hur ställer du dig till dessa påståenden?

– Jag kan inte kommentera konventsdiskussionen eftersom jag inte höll i dem mer än att jag har för mig (detta är länge sedan) att vi under flera år själva inte fick komma till LinCon för det var tillräckligt med Spelverkstan Titan och Hobbyhuset. Möjligtvis pekar detta på hur liten branschen är, för det är förknippat med ganska stora kostnader att åka på ett konvent och eftersom alla butiker säljer i stort sett samma sortiment spräcks ju intäkterna upp ju fler butiker som kommer. I utlandet, framförallt USA, har man löst detta genom att återförsäljarna måste ha licens från tillverkarna eller generalagenterna för att få sälja produkterna, och dessa brukar ges exklusivt, mot att det finns vissa minimikrav på monterstorlek, aktiviteter m m.

Det stämmer att vi inte levererade produkter till Spel&Sånt under en tid. Även om skälen kanske vinklats i exemplet ovan så stämmer de ungefär, och är vanliga leveransvillkor som tillämpades under de åren av nästan samtliga medlemmar i branscföreningen LLH (en grossistförening). På den tiden hade man ett antal återförsäljare och ökade inte detta antal om inte synnerliga skäl kom fram. Att dessutom sälja till ett nystartat företag utan ekonomiska resurser innebär en stor kreditrisk, vi började senare leverera men krävde en personlig garanti av Spel&Sånt. Den fick vi. Det kan verka hårt, men i efterhand kan man konstatera att några år senare gick Spel&Sånt först i ackord, och senare i konkurs, och deras leverantörer förlorade ganska mycket pengar.

Vad tycker du om rollspels-Sverige anno 1999? Vad tycker du om Runan?

– Det som är den stora skillnaden är att föreningslivet blivit så mycket mer aktivt genom Sverok mot på åttiotalet. Och det ges ut mer rollspel än på länge i Sverige, så även om försäljningssiffrorna inte är vad de var en gång i tiden är ju nyproducerat material mer än nånsin verkar det som! Runan behövs, och fler tidningar som den, men framför allt måste de hjälpa nybörjare att komma in i hobbyn. Så skulle jag vilja se en mindre uppdelning i falanger, mellan dataspelare, figurspelare och rollspelare. Herregud, vi delar samma intresse – spel och gärna fantasy och/eller science fiction.

Fakta om Fredrik Malmberg

Namn: Fredrik Malmberg
Ålder: 37 år
Hemort: Stockholm
Favoriträtt: Japansk mat håller i längden
Favoritdryck: Champagne (kall och gärna gratis)
Favoritfilm: Får nya hela tiden men Star Wars är fortfarande bra
Favoritmusik: House
Favoritrollspel: Call of Cthulhu för stämningen