Hur är det egentligen ställt med vårt enda svenska, cyberpunkrollspel? Svenne bestämde sig för att ställa NeoGames mot väggen. Marco Behrman (se intervju i Runan #16) försvarade företaget tappert och avslöjade också att NeoGames har stora planer inför framtiden.

Varför har ni inte släppt något till Neotech på mycket, mycket länge?

– Därför att vi har satsat alla resurser på Eon samt att viljan att göra en ny utgåva av Neotech har funnits ett tag. Det känns lite fel mot våra kunder att ge ut en ny utgåva som kanske inte är 100% kompatibel med en kommande utgåva av grundreglerna. Enkelt sagt så hade vi inte resurserna att stödja två rollspel fullt ut tidigare, vilket vi har nu. N2 (Neotech v2.0) kommer dock få minst lika mycket support som Eon har nu – vi har ett tiotal moduler till N2 planerade redan nu.

Ni har alltså stora planer: Vad, när och hur?

– Vi släpper Neotech Offensiv ungefär samtidigt med Eon-modulerna Krigarens väg och Asharien & Soldarn i slutet av september. Anledningen till NO:s uppskjutande är tvåfalt – dels så har NO speltestats vid över 100 tillfällen för att reda ut oklarheter och mysko regler – många regler har försvunnit, andra har modifierat och en del har lagts till. Jag, som projektledare, har viljan och ambitionen att göra NO till den absolut bästa modulen som någonsin har gjorts till ett rollspel, därför har jag låtit speltest, strömlinjeformning och kommentarer få ta den tid det har tagit – NO var klar i början av sommaren så hela den tiden sedan dess har varit avsatt till speltest. Det är otroligt enkelt att skriva regelsystem som verkar jättebra på pappret eller som känns jätteviktiga när man sitter framför skärmen, vilka sedan bara förstör eller slöar ned tempot i systemet. Därför att speltest otroligt viktigt, både med personer som kan Neogames systemtänkande och utomstående. Det finns nog inget annat Neogamesprojekt som har haft så mycket utomstående speltestare och korrläsare. En annan anledning är omfånget på NO – rent textmässigt är NO just nu större än Neotech v1.0! Det finns stora krav på texterna, bilderna och layouten som skall stå till grund för all fortsatt utveckling i N2. Dessutom håller vi på att experimentera med en del färgbilder. N2 kommer släppas till julen, tillsammans med rollformulär och spelledarskärm. Efter årsskiftet kommer en komplett kampanj-setting till Neotech – AMRO-plex (Amsterdam-Rotterdam Metroplex) och resten av Europa och Skandinavien beskrivs i en tjock bakgrundsmodul (liknande Neotech Nippon) som ger både spelledaren och rollpersonerna en bra plats och bas för sitt äventyrande. Sedan kommer det fler äventyr och bakgrunds- och settings-moduler. Exakt vad en ”setting-modul” är vill jag inte avslöja än…

Hur går försäljningen av Neotech?

– Just nu är det ganska dött, mest beroende på att vi inte har supportat spelet överhuvudtaget på nästan tre år. Men sett totalt sett så har vi sålt fler Neotech än Eon, och med tanke på hur mycket Eon säljer säger det en hel del.

Det finns alltså inga planer på att helt plocka ut Neotech ur ert sortiment?

– Nej. Det finns inga som helst planer att ta bort Neotech. Vi är alldeles för nostalgiska för det – vi ser stora möjligheter med Neotech och tror att i och med N2 så kommer Neotech-fansen jubla och se till vilka höjder det spelet hamnar på.

Ni måste medge att Neotechs grundregler innehåller en rad fel: motsägelser, stavfel, direkta kopieringar från andra spel, grammatiska fel etcetera. Hur ställer ni er till detta och hur går det med era planer att ge ut en ny utgåva?

– N2 kommer i mångt och mycket vara komplett nyskrivet – vi siktar på att få ned stavfelen och korrekturmissar så mycket som möjligt – vi har lagt med i beräkningen att ge N2-korrläsarna gott om tid för korrekturläsning och möjligheter att kommentera.

Jaha, det verkar som om framtiden trots allt kanske blir ljusare. Om alla de löften NeoGames har uppfylles kan vi Neotech-tokingar nog bli mer än överlyckliga och tillfredsställda. Men om de sviker oss nu är det inte första gången, tyvärr. Gör som Svenne, håll tummarna!