Svea Rike

Svea Rike är ett sällskapspel som ges ut av Target Games Casper. I Svea Rike kontrollerar varje spelare (3-5 stycken) varsin svensk adelsätt och styr denna genom 300 år av svensk historia, från Gustav Vasas trontillträde 1523 till Karl XIII:s död 1818.

Varje konungs regeringstid representerar ett drag. Under detta drag får de olika spelarna bestämma vad de vill satsa på: jordbruk, handel eller kultur & vetenskap. Satsar man på jordbruk får man inkomster från sina län och får dessutom möjlighet att köpa nya län av den svenska kronan om det finns några tillgängliga. Satsar man på handel får man sätta ut fler handelsmän samt inkassera sina inkomster från handeln, detta ger oftast mer pengar men är också mer riskfyllt än jordbruk. Genom att satsa på Kultur & vetenskap får man möjlighet att köpa ett historiekort där viktiga vetenskapsmän, kulturpersonligheter, slott, militarior med mera ingår. Dessa kort ger oftast en fördel i spelet men ger även anséendepoäng i slutet.

Då och då inträffar krig med något av de fyra grannländerna. Varje spelare får välja om han/hon vill deltaga i kriget. Deltar man och Sverige vinner får man ett krigsbyte i form av ett län, pengar eller ett historiekort. Förlorar Sverige blir alla de som ställde upp av med varsitt län och de övriga riskerar att bli av med ett (50% chans).

Varje tur drar också varje spelare ett händelsekort. Dessa kan i bland ha ganska stor betydelse. Det är dessa kort som gör Svea Rike extra roligt och ger upphov till diplomati mellan spelarna.

I slutet av spelet gäller det att ha så många anseéndepoäng som möjligt. Dessa får man dels av sina län, dels av sina handelsmän och dels av sina historiekort och sina rikedomar. Den som har flest anseéndepoäng vinner spelet.

Jag tycker att Svea Rike har en mycket bra spelidé som skiljer sig ganska stort från andra sällskapspel. Det är utan tvekan det roligaste spelet i kategorin som jag spelat, det bräcker till och med monopol! Jag kan faktiskt inte hitta några direkta brister med Svea Rike, det kombinerar kort och tärningstur tillsammans med att spela sina kort väl, satsa på rätt saker och alliera sig med rätt spelare på ett bra sätt. Den enda nackdelen skulle vara att det kan bli smått kaotiskt i slutet då alla slänger ut sina läskiga kort som de suttit och sparat hela spelet. Detta kan ju dock inge mer spänning inför slutet då man vet att allt man byggt upp kan förstöras. En annan fördel är att ett parti går ganska fort, omkring 2 timmar. Efter ett tag tröttnar man lite smått på spelet, åtminstone om man spelar det för ofta, men det inträffar ju med så gott som alla spel. Priset ligger på 250 kr vilket är väl värt vad man får för pengarna. Svea Rike är så enkelt att ta fram och spela när man inte har något att göra, det är enkelt att lära sig, det går fort att komma igång, det tar inte för lång tid att spela och det är ett trevligt tidsfördriv. Rekommenderas varmt!