Omslag Laglöst land

Laglöst land är ett supplement till Western skrivet av Gunilla Jonsson och Michael Petersén (som bland annat författat rollspelet Kult). Detta supplement har som främsta syfte att informera om hur lagen såg ut och tillämpades i Den vilda Western, hur det fungerar att spela lagman och hur det är att spela laglös.

Detta måste jag säga att supplementet lyckas mycket bra med. Det är lagom långa historiska bakgrunder som ger en god inblick utan att bli onödigt detaljerade och krångliga (vilket ofta är fallet om du försöker hitta denna information i vanliga historieböcker, dessutom är inte all fakta så lättöverkomlig). Dessutom är det mycket välskrivet. En del riktiga historiska personer beskrivs, både kända laglösa och brottsbekämpare. Boken innehåller inte mindre än sju äventyrsuppslag, en till varje karaktärstyp som beskrivs närmare (t ex pinkertonagent och tågrånare) vilket är en bra sak då man snabbt kan komma igång med en kampanj eller få inspiration.

Visserligen är den befintliga presentationen i Western ganska bra, men den utelämnar också mycket som man nu kan läsa om i Laglöst land. Bland annat får man en betydligt mer ingående bild av på vilket sätt och hur mycket de olika sherifferna tjänade samt hur hårt man straffade brottslingarna och hur rättegångarna gick till. Även om man inte tänkt låta sin kampanj kretsa kring lagen och de laglösa så kan detta supplement vara värt att ögna igenom då lagen sällan är ett element som lämnas helt utanför spelet i Westerns värld.

Denna utmärkta del, som även innehåller nya arketyper vid skapande av rollpersoner i denna miljö samt några nya färdigheter, upptar sammanlagt 39 av bokens 110 sidor. De nästföljande två delarna är dels en ingående beskrivning av Indianterritoriet och dels ett äventyr som utspelar sig i detsamma.

Beskrivningen av Indianterritoriet är ganska ingående där de olika stammarna beskrivs samt relationer mellan olika grupper, några kända personer och rättvisan i territoriet (såväl den ”vita” under galgdomaren Isac Parker som den ”röda”). På slutet finns också korta beskrivningar på i stort sett alla mer eller mindre viktiga platser i territoriet. Jag kan egentligen inte klaga på denna del då den ger ett bra och uttömmande underlag för rollspelande i området. Likväl kändes den inte lika intressant och användbar som det mer allmänt hållna kapitlet om lagen och de laglösa. Däremot kan jag trots allt se det som en ganska bra blandning att man också använder en del av supplementet för att fördjupa sig lite mer på en plats.

Därefter följer ett äventyr: ”Muskooges röda ögon”. Äventyret är så långt som 35 sidor men blev en besvikelse för mig. Inte för att jag har något emot att man har med ett äventyr på slutet av en kampanjmodul, utan helt enkelt för att det inte känns lika bra som resten av boken. Äventyret har visserligen sin styrka i att det är kopplat till ett verkligt historiskt skede med en hel del historiska personer och händelser inblandade. Själva plotten känns dock ganska trist, visserligen realistisk och med en väl uttänkt bakgrundshistoria, men händelseförloppet känns något enformigt. Dessutom är äventyret nästan lite onödigt långt, vissa trådar hade kunnat lämnas mer öppna och man hade kunnat lämna mer till spelledaren och kanske istället beskrivit till exempel boskapskrigen i Texas lite närmare med en karta och viktiga platser eller något liknande. Trots allt är äventyret ändå klart godkänt och tillräckligt bra att det kan tålas att spelas igenom, om inte annat för att ge spelarna en bättre inblick kring konflikter och motsättningar i Indianterritoriet (samt en eller annan skottskada då äventyret innehåller mycket strider om man inte modifierar det).

Illustrationerna kan man knappast klaga på. Jag anser det vara ett klokt drag att dela upp bildansvaret så att en och samma illustratör (Tomas Arfert) ritar alla allmänna bilder och omslaget medan en annan (Åke Rosenius) ritar bilder till arketyperna. Om man blandar olika illustratörers verk hur som helst blir det oftare ett mindre enhetligt och professionellt intryck. Olika illustratörer kan ha svårt att förmedla precis samma stämning i sina bilder. Kartorna av Anders Gillbring är också lika precisa och felfria som vanligt.

Överlag känns detta supplement prisvärt och ger spelledaren både hjälp med fakta kring hur det verkligen var i Western samt inspiration för att spela på båda sidor om lagen. Jag anser att supplementet är intressant just därför att det är så pass varierat och tar upp många olika saker som alla kan vara av intresse och dessutom är de flesta beskrivningar bra och väl upplagda.

Som jag tidigare sagt så tycker jag dock helt klart att den första delen av boken är den bästa. Laglöst land är i allra första hand riktat till de som vill fördjupa sitt spel i lagens respektive laglöshetens områden eller är nyfikna på att spela i Indianterritoriet. Men som sagt, de flesta Western-spelare torde bli nöjda.