Imperium

Imperium är ett relativt nytt svenskt strategispel. Eller jag kanske skall säga sällskapsstrategispel, för det är snarare i den kategorin det placerar sig (samma kategori som till exempel Risk). Imperium riktar sig till familjer och ungdomar som inte nödvändigtvis behöver vara intresserade av konfliktspel annars.

Spelet skall gestalta ett andra världskrig där ingen nation gick ut som segrare, istället splittrades Europa, Nordafrika och Mellanöstern upp totalt mellan olika fältherrar som kontrollerar lite länder här och var (de slumpas ut). Inte särskilt trovärdigt alltså, det samma gäller för reglerna och det mesta andra, Imperium är helt enkelt orealistiskt. Detta behöver dock inte göra något då det kan vara roligt att spela ändå. Imperium riktar mer in sig på att vara enkelt och roligt. Har de lyckats med detta då? Nja, ganska bra. Reglerna är relativt enkla men kan nog tyckas krångliga för en tolvåring vars enda tidigare erfarenhet är Risk, om ens det. För en van konfliktspelare är det dock inga problem att förstå även om vissa saker utelämnas. Det kan spelas av två till fyra spelare, fyra rekommenderas dock, då går det fortas och blir roligast.

De flesta kommer dock antagligen att höja ett ögonbryn då och då på grund av att realismen i stort sett helt utelämnats. Att anfalla eller försvara i numerärt överläge ger till exempel ingen fördel. Man slår inte per trupp hur många av fienden som dör utan en tärning för alla trupper. Fördelen med att ha fler trupper är naturligtvis att de inte går åt lika fort. Har man pansar med får man en bättre tärning. Detta betyder att en pansarvagns enhet som anfaller tjugo infanterienheter får en bättre tärning (tills den dör). Då en pansarvagns enhet dör splittras den upp intill fyra infanterienheter och detta är ju heller inte särskilt realistiskt…

Spelet kan dock vara ganska kul att spela ändå, om man har kul kan man bortse från realismen ibland. Speciellt de olika resurskorten som man kan köpa (till exempel flygbombning, invasionsfartyg, matreserv med mera) ger en extra krydda till spelet. Det gäller att skaffa sig flera områden (som till exempel Nordeuropa och Mellanöstern) för att vinna spelet, samtidigt skall man hindra de andra från att få dominans i ett område. Varje tur dras ett händelsekort, det är också genom dessa som årstiderna byter. Detta är också extremt orealistiskt då det kan vara vinter i fem turer och sedan gå ett år på fyra. Jag anser att man borde byta årstid ändå om det varit samma årstid i två turer. Det finns även fler regler som bör ändras, till exempel att kortet gränsskydd inte skall få läggas på samma land två turer i rad och lite andra småsaker.

På det stora hela kan man säga att Imperium är orealistiskt och har ganska lätta men ibland skumma regler. Det är dock ganska roligt att spela om än alldeles för segt om man inte är fyra, det dröjer annars länge innan en spelare vinner. Imperium kanske inte är helt fullkomligt men det är faktiskt bättre än Risk!

Jag tycker att det är kul att Ruphus och Ramses har gjort Imperium, vad jag vet finns det inget annat hyfsat svenskt sällskapsstrategispel förutom Risk. En kategori som få vågar sig in i alltså, men jag tycker att det är viktigt att sådana här enkla spel görs så att även de som i vanliga fall inte sysslar med konfliktspel får en chans att prova på det utan att avskräckas av en massa krångliga regler. För den erfarne konfliktspelaren kan det också vara intressant att titta på, om man inte bryr sig alltför mycket om realismen förstås…