Elysium

Elysium är ett supplement till det kanske inte helt främmande rollspelet Vampire, utgivet av White Wolf. Priset ligger runt 150 kr och för det får man en A4-bok på 80 sidor (s/v). Författare är Daniel Greenberg och Teeuwynn, och den snygga framsidan är målad av allas våran John Matson.

Elysium är i World of Darkness namnet på platser i städer som är öppna för alla vampyrer och som oftast ses över av stadens Prins. Det är också här som vampyrsläkternas Elders möts och intrigerar. Tillbehöret behandlar mycket riktigt just denna klass av odöda, de gamla och dekadenta vampyrerna.

Det första man slås av när man bläddrar lite i boken är (i och för sig föga förvånande) den enkla men snygga och överskådliga layouten – White Wolfs officiella och klassiska vampire-look. Värt att notera är också de (också de enligt White Wolf standard) ypperliga illustrationerna som i de flesta fall på ett mycket gripande sätt förmedlar odödlighetens fasa. Andra plus på det här stadiet är alla trevliga citat och de stämningsförhöjande novellerna.

Men själva tillbehöret då? Jo, texterna håller som vanligt en bra språklig klass och man besparas tråkiga stavfel och liknande som sticker i ögonen på läsaren. Det hela är en mycket intressant läsning som är trevlig oavsett man är rollspelare eller ej.

Elysium har likt de allra flesta White Wolf-produkter en introduktion som även i detta fall beskriver lite kortfattad vad som komma skall. Ett klart plus är att man finner en ganska ingående spalt angående ”mood music”. Stämningsmusik kan ofta förhöja spelvärdet och tipsen som presenteras här kan vara värda att kolla upp. Efter introduktionen kommer första kapitlet, ”Power Structures”. Här kan man läsa om Elders relationer till andra grupper i World of Darkness och hur de behåller kontrollen över sina undersåtar. Kapitlet som följer behandlar ”The Status Quo”, d v s vampyräldstarnas fruktlösa liv. Författarna går också in på Elysiums och Salons. Kapitel tre heter ”Tools of Control” och här kan man bl a läsa om hur man skall gå till väga för att bygga ett vampyr-imperium och vinna makt, både i de mänskliga och odöda samhällena. Äldstarnas högst värderade maktverktyg beskrivs en och en (t ex Disciplines, Resources, Military Force) med varje klans respektive syn på varje komponent. I detta kapitel kan man också finna text om hur Elders får sitt inflytande, spelledartips, kampanjråd och lite annat smått och gått. Det fjärde och sista kapitlet, ”Elder Characters”, tar upp problemen med att spela Elders och hur man skall lösa dessa, nya regler för skapande av rollpersoner, nya merits och flaws, nya backgrounds m.m. Slutligen, som ett litet appendix, kommer ”Gehenna Cults”. Här beskrivs en rad olika vampyrkulter som vigt sina döda liv åt en förbjuden forskning om Gehenna, antedeluvianernas strid som kommer leda till domedagen eller något ännu värre. Sist i supplementet finns ett speciellt Elder rollformulär, men för min del är det till föga nytta. Vad som dock är lite mer intressant är ”Power Source”-formuläret som faktiskt inbjuder till ökad kontroll över sin elder-karaktärs backgrounds.

När jag plöjt igenom Elysium satte jag mig ner och funderade. Jag insåg snart att tillbehöret är ganska överflödigt. Som sagt är det roande läsning, men jag tycker ändå att det fattas något. Det känns som om jag kunde klarat mig utan Elysium, supplementet sade inte något nytt direkt. Visst finns det en massa text om Elders, deras odöda liv etc, men personligen tror jag inte att jag blev speciellt lärd av boken. För en oerfaren och/eller idéfattig spelledare kanske Elysium trots allt kommer till användning i praktiken, men det betvivlar jag.

Hursomhelst är det dock alltid trevligt att läsa vampire-tillbehör men jag föredrar då att spendera mina välförtjänade slantar på något mer matnyttigt. Men eftersom jag tyckte om Elysium rent objektivt (och visst gav texterna mig inspiration) så får Elysium 3 runor av fem möjliga.