Britannia är ett brädspel som ges ut av Avalon Hill. Britannia gestaltar den brittiska historien mellan 43-1085 e Kr. Det lämpar sig bäst för fyra spelare, även om det är möjligt att spela på tre eller fem personer. Det tar omkring fyra till fem timmar att spela ett parti. Varje spelare kontrollerar fyra till fem folkslag som alla kämpar om att ta kontrollen över olika viktiga landområden på de Brittiska öarna.

Enligt ett fast schema kommer olika folkslag att invaderar landet. Då gäller det att inte enbart slå ihjäl så många som möjligt och skaffa sig en stark ställning med det folkslaget. För att vinna måste man nämligen samla på sig så många Victorypoints som möjligt. Dessa får man huvudsakligen för att hålla vissa speciella landområden under särskilda turer. Vissa folkslag kan även få poäng för att slå ihjäl andra folkslag eller andra folkslags ledare.

Reglerna är väldigt enkla och smidiga. Kartan är inte uppdelad i hexagoner utan i asymmetriska landområden. Kartan är ganska enkel, men också rätt snygg (åtminstone om man jämför med kusinen Maharaja).

Spelidén med Britannia är väldigt bra, men det finns tyvärr en del faktorer som väger ner betyget. Det första och främsta (som jag personligen inte störs av men jag vet att många andra gör det) är att tärningarna har en väldigt stor inverkan på spelets utgång. Hur duktig strateg du än är går det åt helvete om du inte har någon tärningstur.

En annan sak är att det inte varierar sig så mycket. I och för sig blir inget parti likadant men efter som folkslagen alltid kommer på samma ställe vid samma tidpunkt och har samma landområden som de måste ta varierar inte strategierna så mycket. Detta är i och för sig inget unikt för Britannia utan ett vanligt förekommande fenomen i många konfliktspel. I början är detta inget problem men det kan nog bidra till att man tröttnar snabbare.

Ytterligare en sak som jag inte gillar är att de olika ”lagen” är något ojämna, inte så förskräckligt mycket dock.

Efter allt detta förväntar ni er kanske att jag ska sätta ett väldigt lågt betyg på spelet, men så är faktiskt inte fallet. Om du hatar allt vad tärningar och slumpmoment är tycker jag inte att du ska köpa Britannia. Om du däremot finner en viss tjusning i att låta slumpen ha sin inverkan tycker jag absolut att det är ett prisvärt köp (det kostar omkring 250 kronor). Att tröttna på Britannia pga enformighet är nog olika från person till person (personligen har jag inte tröttnat det minsta efter cirka tio partier och jag känner folk som spelat det väldigt mycket utan att tröttna).Den briljanta spelidén gör spelet mycket roligt och därför får det näst högsta betyg. Vissa älskar Britannia och vissa hatar det, och trots att jag kan se dess brister är jag en av de som älskar det.