Detta är det andra äventyret till NeoGames-rollspelet Neotech. Det första hette Metusalems Offer och är för övrigt ett hyfsat cyberpunk-äventyr. Det som slår mig först är den rent ut sagt fula omslagsbilden. Carl Johan Ström har klart snyggare alster på sin meritlista, men detta? Tar man sedan en titt inne i boken, blir man dock något lättad: här är illustrationerna i regel bättre och som vanligt är det Ströms datorgenererade bilder. Här och var kan man även hitta tecknade illustrationer av en man kallad Mojo. Layoutmässigt bygger det på Neotechs regelbok: löpande text med tydliga överskrifter som blandas med en ruggig massa rutor. Detta ger ett ganska förvirrat intryck, för ibland står viktig information i en liten ruta i kanten. Men när man väl läst äventyret underlättar det, då vet man ungefär var de olika rutorna finns och man kan lätt kolla upp dem. Hursomhelst är boken snygg, vilket ofta är skillnaden mellan ratad och älskad på dagens rollspelsmarknad.

Äventyret då, är det spelbart? Ja, helklart, men det faller lite utanför min smak. Storyn är ganska torftig: rollpersonerna är lejda av en stiftelse mot världens förfall för att kolla upp en maffiasnubbe i Colombia, men därifrån leder spåren vidare mot Miami, vilket i sin tur resulterar till en resa mot norra Europa. Jag har svårt att hitta stämningen konstruktören vill förmedla, allt jag finner i detta äventyr är extrem action. Det som krävs av rollpersonerna är ett snabbt och säkert avtryckarfinger. Men, å andra sidan, man blir förvarnad på baksidan av boken, så man köper inte grisen i säcken i det avséendet. Ett annat tråkigt faktum är att konstruktören kör på principen ”ju mäktigare och svårare fiender desto bättre”. ”Slutfienden”, som i mitt tycke inte är allt för mäktig, har tillgång till det allra senast inom vapenteknologin, vilket faller sig rätt orealistiskt.

Slut på riset, över till positiv kritik. Avalanche är som sagt ett actionäventyr, men det är bra gjort. Striderna är mycket intressanta och klart häftiga. Konstruktören vet också hur man bygger ett spännande äventyr med många snabba vändningar och helt oväntade händelser som får spelarna att hoppa högt. På sina ställen finns även lite problemlösning vilket de flesta rollspelare älskar. Äventyret innehåller också mycket information och mycket bra är rekvisitan i slutet i boken (kartor, bilder på SLP, brev, visitkort m.m.), färdiga att kopieras/klippas. Jag kan inte heller finna några typiska ”buggar” i äventyret.

Sammanfattningsvis är det bara att ge Avalanche stämpeln ”Ett bra action-äventyr”. Det jag hoppades på när Avalanche kom var en klurig och intrigfylld deckarnöt, men jag får väl hålla tummarna inför Operation Mangala…