Marco Behrmann

Vi i Runan redaktionen vill gärna lyfta fram några av de kända hobbypersonligheter som gjort någonting fint för vår rollspelsrörelse. I detta nummer tar vi oss an Marco Berhmann, känd från sitt arbete med NeoGames.

Hur kom det sig att du började spela rollspel?

– Jag vet inte, jag började spela Chock under 1986 mest som en impuls. Jag fick spelet av min mor och på den vägen är det.

När och hur kom du i kontakt med NeoGames?

– Jag sprang på Carl Johan Ström 1992 på Spel & Sånt. Han hade annonserat om ett kommande cyberpunkrollspel och jag tyckte det lät intressant. Så slumpen spelade verkligen in.

Hur tycker du ditt arbete på företaget har varit?

– Avspänt, olönsamt och vansinnigt kul! Jag var student den mesta tiden under början av NeoGames-vistelsen och det är först nu på senare tid som jag arbetar med annat. Stämningen är kul och lättsam, med rusher av hur mycket jobb som helst.

Vad har du varit inblandad i för produktioner?

– Jag var med som korrläsare och vapendebattör till Neotech rollspelet. Därefter skrev jag en hel del till Neotech Nippon – äventyret Pandora Complex har jag polerat och ca hälften av länderna i Nippon är mina påhitt. Två äventyr till Neotech är mina små skötebarn också – Avalanche och Operation Mangala. Jag tycker fortfarande att Avalanche är det bättre av dem men jag är mycket nöjd med bägge. Till Viking skrev och redigerade jag kapitlen om rollpersonen, färdigheter och strid/skador. Dessutom baserar sig äventyret Gudarnas nåde på ett (nu omskrivet) manus som jag lämnade in. Jag var med och speltestade brädspelet Vikingatid. Sedan det roligaste av allt – Eon rollspelet, där jag är hjärnan bakom strid och skador, färdigheter och annat krafs. Sedan har mina fingrar varit med i de flesta moduler till Eon – i Mundana är det främst cirefalierna och Asharina som är mina delar (vissa elaka säger att cirefalierna är en avbild av mig själv, jag vet inte så noga?). En del monster i Monster & Varelser är också mina påhitt (bland annat trollen och hyggelmonstret). Jag har varit redaktör och bollplank för Jarla och Alver också. Just nu är mina arbetsuppgifter främst Neogames webb, Neotech Offensiv och Neotech 2. Dessutom ett annat ännu mycket hemligt projekt.

Vilket av dina alster är du mest nöjd med personligen?

– Stridssystemet till Eon är jag mycket nöjd med, just flexibiliteten från enkelt/snabbt till realistiskt/grisigt. Äventyren till Neotech, främst då Avalanche är jag mycket nöjd med. Även det kommande stridssystemet till Neotech Offensiv är lite av guldkantat just nu.

R: Tror du att det går att driva ett svensk rollspelsföretag med vinst? Motivera!

– Ja, men det tar tid, pengar och vilja. Frågan är attityd till branschen. Det är omöjligt att skapa ett rollspelsförlag i Sverige och direkt tjäna pengar på det. Marknaden är för liten för det. Neogames börjar göra vinster så att det går att leva på det nu, men det tog ett tag att arbeta upp kundunderlaget och varumärket.

Vilken/vilka av era produkter säljer bäst/sämst? Varför tror du det?

– Eon är enligt en undersökning det bäst säljande svenska rollspelet i Sverige jämfört med alla spel. Så Eon är en succé. Jag tror att framgången beror på tre saker: dels att det är fantasy, vilket är en populär och uppskattad genre, dels då det inte finns något annat svensk klassiskt fantasyrollspel på marknaden och dels för att spelet uppskattas på grund av dess genomtänkta värld och bra och konsekventa regler.

Står sig NeoGames i kampen om de svenska rollspelarna? Har ni fått fäste i vårt annars så Target Games monopolistiska spel-Sverige?

– Target Games har en omsättning på omkring 32 miljoner kronor och det arbetar ca 20 personer där. Neogames har inte 32 miljoner i omsättning om vi så säger… Men visst, Neogames har en produkt som gillas av kunderna, vi har uppmuntran från våra kunder. Dessutom anser inte vi att vi konkurrerar med Target Games. Visserligen gör vi båda rollspel, men inte i samma genre och dessutom så har Target Games många fler ben att stå på, vid sidan av rollspelen.

Vad har du för planer inför framtiden, kommer du att fortsätta på NeoGames för alltid?

– Som det ser ut nu så kommer jag stanna ett bra tag framåt i alla fall. Det är ju inget som säger vad Neogames har för form och utseende i framtiden heller…

Vad pysslar du med när du inte konstruerar rollspel eller jobbar med NeoGames?

– Jag arbetar som frilansande datakonsult (PC och NT), datautbildare och dataansvarig inom ett EU-projekt där Göteborgs kommun och Skolförvaltningen ingår. På den lilla fritiden jag har så tittar jag gärna på bio, äter god mat och spelar dataspel.

Fakta om Marco Behrmann

Namn: Marco Behrmann
Ålder: Jag är 24 år gammal, fyller 25 under 1998.
Hemort: Jag bor i Göteborg tillsammans med min flickvän.
Favoriträtt: Filet Mignon Black & White, japansk mat – sushi är gott.
Favoritdryck: Sprite, Kopparbergs päroncider och single malt (Bowmore är gott).Favoritfilm: Tre icke-inbördes-rankade favoritfilmer är: Aliens, Se7en och Ladyhawke.
Favoritmusik: Pop, företrädesvis Pet Shop Boys, annars absolut mest filmmusik, helst komponerat av Hans Zimmer eller James Horner.
Favoritrollspel: Kategori fantasy: Harnmaster, för dess stämning och genomtänkta värld, speciellt politiskt och religiöst. Kategori SciFi: 2300 AD, vi har aldrig haft så mycket ”hjärtat-i-halsgropen”-känsla som när vi körde igenom hela ”Kafer-kampanjen”. Jag gillar filmen Aliens skarpt så… Av partiska skäl säger jag inte våra egna spel, även om jag självklart tycker att de är mycket bra.