Neogames har med storsäljare som Neotech och Eon visat att det går att driva ett rollspelsföretag i Sverige med framgång. I denna intervju möter vi Neogames grundare, Carl Johan Ström, som berättar om Rollspelssverige, historien om Neogames och deras nutida och framtida projekt.

Kan du beskriva hur Neogames föddes?

– Det hela startade egentligen med att jag, Krister Sundelin och Dan Hörning gav ut Neotech 1993. Det hela var dock ett hobbyprojekt som slog ut bättre än vad vi kunde drömma om.

Lanseringen av Eon var nog det som gav Neogames möjlighet att växa till ett professionellt företag. Det går att läsa mer på våra webbsidor om detta www.neogames.se.

Som aktiebolag är Neogames AB relativt ungt. Det startades i slutet av 1997. Innan Neogames registrerades som aktiebolag drevs verksamheten en enskild firma med det registrerade varumärket Neogames. På kontoret jobbar tre personer, men det flesta av våra medarbetare är frilansare som vi håller kontakten med via Internet.

Det har sagts mycket om Viking och Neogames. Vad har du att säga om varför Viking inte längre ges ut av Neogames?

– Faktum är Neogames aldrig har gett ut Viking. Det var det sedan många år konkursade företaget 101 Production AB som gav ut Viking. Vi upplät bara rättigheten att använda värt varumärke på de mod-uler som gavs ut till Viking. Sedan lånade vi ju också ut bitar av regelsystemet från Neotech 1 till Viking, dock med ganska dåligt resultat tycker jag. Viking är för närvarande totalt stendött i butikerna vilket jag tror beror på att det inte getts ut några moduler på många år. Att sedan anledningen till att inget gavs ut var att spelet inte sålde är en annan sak.

Många har kritiserat era rollspel för att vara för våldsinriktade. Hur ställer du dig till det?

– Ärligt talat har jag inte hört någon kritik åt det hållet. Jag tror tvärt om att våra rollspel är uppskattade för att det är fyllda av action. Jag menar: skador i Eon och Neotech gör ont! Man får inte bara några HP, SP eller vad det nu heter i de flesta andra spel. Dessutom älskar jag personligen att röja!

Tre namn har nämnts på nya rollspel från Neogames – Hjältarnas tid, Terra One och Phobia. Skulle du vilja berätta mer om dessa projekt och i vilket skede de befinner sig i?

– ”Hjältarnas tid” är ett nybörjarrollspel som legat färdigt i över ett år. Vi är dock en smula osäkra om det verkligen finns någon marknad för en sådan produkt – speciellt med tanke på alla dataspel som konkurr-erar om unga killars intresse.

”Terra One” är mitt drömspel när det gäller SF. Eftersom jag aldrig har haft möjlighet att köpa ett SF-rollspel som fungerar på det sätt jag tycker det borde så får vi följaktligen göra ett eget. De som finns/fanns på marknaden är antingen för torra (exempelvis 2300AD, Traveller) eller för orealistiska (Trinity, Star Wars). Vi vill göra ett stencoolt SF-rollspel där man verkligen känner att miljön är trovärdig!

”Phobia” är min idé om ett isande skräckrollspel som inte är nischat in i något obskyr specialgenre. Phobia skall bli vad Call of Cthulhu är på den engelska marknaden. Dock kommer det utspela sig i nutid och det kommer heller inte att vara dominerat av samma starka mythos.

Kan du svara på frågan varför kapitlet i Eon om utmattning är längre än beskrivningen av alver i Mundana?

– Utmattning är så mycket, allt från drunkning till fylleslag i Eon. Det behövs verkligen ett saftigt kapitel. Sedan vill jag försynt påpeka att det finns en hel bok om alver på 8o sidor. Det som står i Mundana om olika länder och raser är bara en grundläggande orientering. Betänk att Alver inte fanns när Mundana gavs ut och folk verkligen skrek efter mer info. Hade vi gjort Mundana efter Alver hade vi nog skippat allt om alver i Mundana…

Även ni har hakat på trenden med att omvandla rollspel till datorspel i och med Eon. Kommer ni att frångå konceptet som bl.a. Drakar och Demoner hade i sitt datorspel, nämligen det Diablo-liknande upplägget?

– Ja, gud bevars.

Kommer vi att få se någonting vi inte har sett i och med denna metamorfos vad det gäller rollspel som datorspel – t.ex. bättre interaktivitet?

– The Face Of Deception är ett av de första riktiga datorrollspelen i min mening. Vi har strävat efter att designa ett datorspel som ligger mycket närmare ”riktiga” rollspel. Det är så trist att bara gå omkring och banka monster och prova alla alternativ tills man lyckas.

Är det kommersiellt gångbart att enbart sälja pappersrollspel nuförtiden?

– Tja, bra fråga. Som det ser ut nu är vi det enda företaget som lever gott på rollspel.

Vad tycker du om debatten att rollspelsföretagen är för kommers-iella och tänker mer på pengar än bra rollspel?

– Neogames tänker kommersiellt och vi kommer utveckla våra varumärken i framtiden. Samtidigt så har vi extremt höga krav på att det skall vara stimulerande och under-hållande att spela våra spel. Sedan är ju konflikten mellan kommersialism och bra spel hårfin – bra spel säljer bra! Det har vi bevisat med våra rollspelsprodukter.

Vad tycker du kännetecknar ett bra rollspel?

– Att det är kul att spela. Att spelarna skriker av skräck/smärta/skadeglädje/upphetsning. Rent konstruktionsmässigt så tycker jag att det viktigaste är att det finns ett bra rollpersonsgenereringssystern som verkligen förankrar rollpersonerna i spelvärlden och ger dem ett motiv till att handla på ett visst sätt. Det är grunden som krävs för att det skall bli riktigt roliga rollspelssessioner.

Ni var ju med i budgivningen av rättigheterna till Drakar och Demoner, fast ni förlorade emot Riot Minds. Finns det intresse från er sida att köpa någon av Target Games andra rollspelsrättigheter?

– Vi har inte lagt något bud på DoD. Däremot erbjöd Fredrik Malmberg oss att göra DoD redan under 1999, men vi tackade nej. DoD är i min mening inmålat i ett hörn och kommer att få extremt svårt att ta sig förbi det tjocka lager av giftfärg som ligger i vägen.

Vi kommer inte att ta upp några av Targets gamla rättigheter. Vi tror mycket mer på våra egna spel som bevisligen har fungerat betydligt bättre på marknaden.

Fakta om Carl Johan Ström

Namn: Carl Johan Ström.
Ålder: 33 år.
Hemort: Göteborg.
Favoriträtt: Bitterhukk (tirakisk surpalt).
Favoritdryck: Cola.
Favoritbok: Legacy of Heorot.
Favoritmusik: Screaming Nosferatus och naturligtvis Ground Zero (Jacey Striker är ju bara för skön i videon till ”Nuke It Out”).
Favoritfilm: Aliens.
Favoritrollspel: Eon.