I helgen (2-4 april 2010) åkte delar av Runan-redaktionen på spelkonvent för första gången på ungefär tio år, närmare bestämt på GothCon XXXIV på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg. De romerska siffrorna skvallrar om att det är ett mycket gammalt konvent. Faktiskt världens äldsta i sitt slag som fortsätter att arrangeras år efter år. Grundat punkens år: 1977.

Bild från GothCon

På konventet hölls turneringar i rollspel, men också brädspel, kortspel, figurspel och lite annat smått och gott. Dock inte datorspel. Medelåldern var lite högre än sist det begav sig för oss. Kanske inte återväxten i spelhobbyn är så god? Även könsfördelningen har ändrat sig – till tjejernas fördel, även om det är långt kvar till 50-50.

Utöver att proviantera i kafeterian, kika runt i spelbutiker och vandra upp och ner i trapporna mellan spelbyggnaderna och informationsbyggnaden spelade vi några pass rollspel. Tyvärr hade vi anmält oss sent och vann tyvärr inte kampen om de spelledare som fanns tillgängliga för huvudarrangemangen. Vi spelade bara ett av de pass som vi hade anmält oss till.

Men detta visade sig vara lite av en lyckoträff. På grund av de uteblivna spelpassen såg vi oss tvingade att utforska dropin-rollspelen. Vi stötte ihop med några trevliga killar i det så kallade indierummet. Där fick vi stifta bekantskap med en ny typ av rollspel som i större utsträckning betonar berättande och medskapande. I traditionellt rollspel finns en spelledare som har ansvar för att föra historien framåt. I indierollspel, eller dirty hippie games, hjälps alla åt.

Under det första passet med indie spelade vi ett gäng japanska skolflickor som genomled sina dagar på en elitskola och ägnade sig åt att jävlas med varandra. Spelet hette Panty Explosion och kombinerade ångestfylld skolmiljö med demoniska antagonister.

Det andra spelet var svenskt och hette Evolutionens barn. Där var fokus på snygg action i stil med den japanska filmen Ghost in the Shell. Vi spelade ett gäng agenter som hade till uppgift att spränga en liga som distribuerade en ny form av livsfarligt knark. Denna story var dock inte förutbestämd utan kom till steg-för-steg medan vi spelade. Vi som spelare bestämde händelseförloppet. I tur och ordning fick vi ”vara spelledare” över en scen.

En intressant detalj var att var att spelkonstruktören använde sig av filmens klassiska dramaturgi: anslag, presentation, fördjupning, upptrappning, klimax och avtoning. Denna modell användes för att strukturera historien och föra den framåt. Spelledaren kryssade var i processen vi befann oss i. Ett intressant grepp som skulle kunna användas i alla rollspel.

Bild från GothCon

Ett av huvudarrangemangen fick vi faktiskt vara med och spela. Det var scenariot ”Mord, mysterier och Midshirebor” till det svenska rollspelet Fallen Reich. Spelet utspelar sig under andra världskriget och fokuserar på brittiska agenter. Spelets motto säger ganska mycket om stämmningen: ”Can Evil Be Stopped In Time For Tea?”. I just detta scenario spelade vi fem olika familjer som fick tampas mot tyskar och övernaturliga hemskheter. Som spelledare hade vi en av spelets skapare, vilket var en extra krydda i tekoppen.

Vi speltestade även den nya versionen av En garde!, men var inte riktigt upplagda för det efter så pass få timmars sömn. Det tär på krafterna att vara på konvent, speciellt eftersom man vill hinna med och spela så mycket som möjligt och försakar sömnen.

Allt som allt var det ett lyckat konvent. Vi var bara tre som åkte dit, vilket gjorde att vi fick ragga medspelare. Detta kan jag verkligen rekommendera eftersom man då får träffa olika människor. Spelpassen blir också mindre förutsägbara när man mixar olika människor.

Indiespel är en sak vi tar med oss från konventet. Bokstavligen. Vi passade nämligen på att köpa ett exemplar av Evolutionens barn så att vi kan spela det hemmavid. Är du intresserad kan du beställa eller ladda ner spelet i sin helhet hos Urverk speldesign.