Så, du tror att du är hård, va? Varför har du då kommit till mig, en riktig hårding som du behöver väl inga råd, eller hur? Vad sa du? Du måste börja prata ur skägget om du skall lyckas här i livet! Nåväl, du har rest långt för att höra mina råd, så jag skall hjälpa dig. Men kom ihåg, om du vill bli hård, är det du själv som måste göra jobbet, det finns inga genvägar! Bara de få råd som jag kan ge dig…

Illustration av Mats Andersson

När gemene rollspelare tänker på hårda karaktärer sticker tankarna gärna iväg till oseriösa ”Hack ’n Slash”-karaktärer från de första rollspelsmötena för så många år sedan. De flesta lite mer erfarna rollspelarna koncentrerar sig på att skapa en mänsklig rollperson som har känslor, moral och känns ”verklig”. Detta är en jättebra utveckling, men många glömmer dock bort action och hårdhet då detta förknippas med den gamla tidens rollspelande. Man skall inte förkasta Hårdheten i karaktärerna som ett oseriöst inslag i rolltolkningen. Hårdhet, eller brist på hårdhet, är en av de viktigaste ingredienserna för att skapa ett spännande och roligt rollspelsmöte. Om alla rollpersoner skulle börja gråta, slänga sina vapen och undvika konflikter kan man lika gärna spela ”Konsum – det spännande varuhusrollspelet”. Trots detta är Hårdhet något som sällan tas upp till diskussion eller uppmuntras till. Detta måste ändras på.

Först och främst är det lite småknepigt att beskriva vad som gör en rollperson hård. Alla känner igen en hård person när man ser en, men man kan dock ändå inte specificera exakt vad som gör honom hård. Detta leder till att många försök att vara hård resulterar i att man är skrattretande, det är svårt att vara hård och trovärdig på samma gång. Ett bra sätt att få ett hum om hårdhet i en karaktär är att kolla in litteratur och filmer, vilka är fyllda av hårda roller; vissa av dem, genuint hårda, andra bara skrattretande. Vilka tyckte till exempel att Blade var en trovärdigt hård kille? Å andra sidan, finns det någon som tycker att Mad Max är nåt att skratta åt?

Enligt min mening har alla personer (inklusive rollpersoner) ett visst mått av hårdhet inom sig. Vissa har mer och vissa har mindre. Det finns dock ett flertal olika egenskaper som kan definiera hur hård en person är och hjälper en att spela personens hårdhet på ett trovärdigt sätt.

Fysik

Först och främst kan du släppa kylskåpen grabben, det är ingen som blir imponerad hursomhelst. Slappna av: är du bara cool har du genast ett övertag.

När man tänker hårt tänker många stort, muskulöst och elakt. Den gemene bilden av en hårding är en stor biffig kille, så enkelt och tyvärr så fel. Det spelar ingen större roll hur stor eller välbyggd ens rollperson är, att vara hård sitter inte i musklerna! Det går dock att använda storleken för att skapa en falsk känsla av hårdhet, men det krävs andra egenskaper också. Så länge ingen synar bluffen brukar det dock fungera ganska bra. Smyghårdingar av denna typ brukar fungera bäst som spelledarpersoner, men så kanske det finns rollpersoner som är ännu hårdare…

Intelligens

Så, vilken skola gick du på? VA? Du blev utslängd? Eh, då har du ett litet problem, en obildad pojkspoling som du har två alternativ: Lär dig jävligt snabbt eller lär dig hålla käften, det är bättre att inte säga något alls än att säga nånting korkat! Förstått?

Kunskap är faktiskt makt! Det är helt omöjligt att vara hård och dum på samma gång. Är man korkad kan man på sin höjd anses som farlig, men aldrig hård. Smarta personer har koll på läget, de vet vad som gäller. Har man kontroll på en situation och vet alla flyktvägar, vaktrutter, regler eller vad det nu kan vara som är relevant för stunden behöver man inte oroa sig för något. Vet man mer än någon annan skapas automatiskt en känsla av överlägsenhet, vilket duktiga spelare kan utnyttja. Denna typ av hårdhet används främst i Vampire och liknande spel. Intrigerande, smusslande och hemligheter; behärskar du dessa tre har du så gott som en medalj i hårdhet.

Dessutom finns det inget som är så ”ohårt” som att bli lurad. Så för att kunna spela en hård roll bör du som spelar inte vara ett pucko, om du är osäker kan du fråga dina kompisar, de kan nog ge besked. Framför allt får inte din rollperson vara ett pucko. Förutom detta skulle de flesta behöva lite hjälp från spelledaren med ”inside information”. Du skall inte bara uppfattas som hård av spelledarpersonerna, de övriga rollpersonerna i gruppen bör ha en känsla av att du vet allt och att de inte har en aning om hur saker och ting hänger samman. Om alla spelare får tillgång till samma information är det lite svårt att veta mer än någon annan och då… skiter det sig helt enkelt.

Skicklighet

Vadå kapsylöppnare? Här använder vi inga jävla kapsylöppnare! Gör som alla andra, slå upp den mot bordskanten…. Men vad i helvete! Jag sa inte att du skulle slå sönder flaskan. Badrummet är andra till höger…

Det gäller även att vara skicklig på det man företar sig. En klåpare får svårt att imponera på andra och kommer sällan anses som pålitlig. Hårdhet handlar mycket om att framstå som bättre än de flesta. Det handlar inte om att vara bra på precis allting, även om man måste vara kompetent på sitt eget område.

Man måste även vara medveten om sina egna begränsningar. En hård person gör sällan bort sig eller misslyckas med något han åtagit sig. De saker man inte klarar av gör man helt enkelt inte. Man ser till att det är någon annans ansvar eller delegerar det till någon som är kvalificerad. Det är därför väldigt viktigt att veta dels vad din egen rollperson kan samt vad de andra kan. Hårda personer bruka ofta planera allt så att de kan lita på sina egna förmågor och att de har en bra chans att lyckas med vad de tar sig till. Med lite schyst planering kan man framstå som hur övermänsklig som helst, vilket är väldigt hårt!

Självförtroende

Och en sak till, titta inte ner i marken när jag talar till dig! Du måste lära dig att lita på dig själv, bara en sån sak att du söker min hjälp visar att du inte tror på dig själv! Mjukis!

Det finns två typer av hårda människor: de som vet om att de är hårda och de som inte gör det. De sistnämnda är inte hårda alls. De har potential att bli, men om man inte känner sig själv och sina förmågor kan man inte heller utnyttja dem. Detta är något du bör tänka på när du spelar din rollperson; har han verkligen den självinsikten som krävs för att förstå hur andra uppfattar honom? Du som spelare vet ju självklart hur hård och tuff din karaktär är, men ta gärna en minut när du skapat din karaktär och reflektera över om hur karaktären uppfattar sig själv, spela sedan därefter. Ty självförtroende är den viktigaste egenskapen man kan ha som hårding. Du kan vara hur framgångsrik och duktig som helst, men utan självkänsla är du inte kapabel att utföra riktigt hårda grejer och skall därför inte syssla med sånt. Du kan komma långt på hårdhetsskalan med bara ett gott självförtroende!

Mod

BUH! Nu blev du rädd va?

Till sist måste man våga en hel del. Ingen har någonsin blivit känd som en hårding genom att fega ur. Oavsett oddsen är det hårdingen som alltid trotsar övermäktigt motstånd och med lite tur klarar sig ur situationen med merparten av lemmarna intakta. De som är riktigt beundransvärt hårda gör detta med ett totalt lugn, han bryr sig helt enkelt inte, vilket kan få vilken elak person som helst att darra. Du kan vara vilken medelmåtta som helst, så länge du vågar och har en hel del tur kan du alltid lyckas.

Slutligen

Nu är det bara att implementera dina förvärvade kunskaper i ditt favoritrollspel. Det är lite tråkigt att spela en hård karaktär, men man kan alltid försöka placera sin karaktär någonstans på hårdhetsskalan för att få ett hum om hur han uppfattas av omvärlden. Spelledaren å andra sidan har ett utmärkt tillfälle att ställa till det för rollpersonerna genom att slänga in några riktigt hårda spelledarpersoner. Det är faktiskt mycket roligare att spela när ens uppdragsgivare/fiende/livvakt eller dylikt utstrålar hårdhet på alla sätt och vis. Någon att se upp till helt enkelt.

Slutligen bör man ta en titt på några av dagens erkända tuffingar. Kolla in filmer, snacka med dörrvakter, intervjua Hells Angels, läs Jan Guillou. Det finns massor av inspiration för att skapa den rätta känslan i din karaktär, oavsett hur häftig du vill att han skall vara.

Eller som Arnold skulle ha sagt: ”I ’eard what I ’eard!”