I syfte att undersöka affärsverksamheten kring Äventyrsspel kontaktade vi Fredrik Malmberg som är en av företagets grundare. Som ni kanske märkt har Fredrik Malmberg synts flitigt i pressen på senare tid; orsaken till medieintresset är att Malmberg med sitt Paradox Entertainment sitter på en rad fantasy- och SF-rättigheter såsom Conan och Mutant Chronicles. Hollywood köpte nyligen rättigheterna till en ny Conan-film och Malmberg & Co blev en aning rikare. Vi ställde några frågor om ursprunget till denna skattkista av intellektuella rättigheter.

Hur startades Äventyrsspel?

– Jag hade personligen registrerat varumärket Drakar och Demoner och hade en överenskommelse med Chaosium under 1981, men när jag kom till Sverige från USA bestämde jag, Johan Arve, Klas Berndal och Lars-Åke Thor att starta Äventyrsspel och lägga över alla rättigheter dit. Det var en ren hobbyverksamhet till sommaren 1984 när vi arbetade fram nya upplagan av Drakar och Demoner samt Mutant, och anställde Klas Berndal på heltid som AD. Sedan gick allt i ett rasande tempo, Anders Blixt blev anställd under 1985 och däretter Nils Gulliksson, Stefan Thulin med flera.

Vad kännetecknade företagets barndom?

– Mycket jobb på fritiden, ständiga klagomål från fansen att vi inte producerade tillräckligt snabbt (Monsterboken exempelvis) och diverse ideologiska debatter om vilken typ av spel vi skulle göra (den så kallade ”grisodlardebatten”).

Hur var turerna med bolagsformerna?

Som vi förstått det var det först ett handelsbolag med namnet TAMB Äventyrsspel och senare ett aktiebolag med namnet Target Games med varumärket Äventyrsspel.

– Just det, Target Games hade en ägarstruktur, Äventyrsspel en annan, och Tradition en tredje. Till slut slog vi ihop alltsammans i en koncern med Target Games på toppen och mig som VD.